Afgelopen zondag was het dan eindelijk zover: start van de jeugdwerking. Op onze eerste les waren 6 leergierige en enthousiaste kinderen aanwezig: Louise, Luna, Dieuwke, Kato, Charlie en Tibo. Opvallend: 4 meisjes en 2 jongens! Wie zegt daar dat schaken iets voor mannen/jongens is? ;-) Volgend weekend zal zelfs nog een vijfde meisje, Lore, de groep vervoegen.

Kort voor de les - nog voor de meeste kinderen arriveerden - kwam ook Danny binnengewandeld. Altijd een fijne verrassing als enthousiaste leden zomaar een kijkje komen nemen en een handje komen toesteken!

Alle jongens en meisjes kregen hun eigen bord en stukken en dan kon de les beginnen. Eerst stelden Erik en Patrick zich voor. Wel een beetje gek: samen bijna 50 jaar schaakervaring en toch nog nooit lesgegeven aan kinderen. Dus niet alleen voor de kinderen, maar ook voor ons was het een nieuwe ervaring :-) Dan was het de beurt aan de meisjes en jongens. Naam, leeftijd en hobby's passeerden de revue. Naast mooie namen bleken daar ook enkele zeer interessante, soms ietwat ongewone en/of creatieve hobby's tussen te zitten: o.a. boksen, harp spelen, piano, tekenen (3x),…

Op het eerste zicht een zeer coherente en interessante groep: allemaal tussen de (bijna) 8 en 11 jaar oud, leergierig en zeer enthousiast. 'Als nu het schaakniveau nog meevalt?' bedacht ondergetekende zich… En dat niveau zou een zéér aangename verrassing worden, zie verderop.

Op de vraag 'wie kan er hier al schaken?' gingen natuurlijk ogenblikkelijk alle vingertjes de lucht in :-) Nou, dat gingen we dus even testen met een kleine simultaan. Om zeker te zijn werden met behulp van het demonstratiebord toch kort alle stukken en hun loop besproken. Vingers gingen de lucht in bij alle vragen en bijna altijd was het antwoord juist. Vaak kregen we zelfs méér dan we vroegen :-) Om het niveau in te schatten speelden Erik en ik na die introductie elk tegen 3 kinderen simultaan. En zowel Erik als ikzelf waren aangenaam verrast door hoever deze kinderen al staan. Niet alleen qua zetten/stukken, maar bij een aantal ook al qua strategisch inzicht. Er is zeker potentieel aanwezig!

Het plan was om die eerste les te gebruiken om twee groepen te vormen en te bepalen aan wie we Stap 1 zouden geven en wie Stap 2 zou krijgen. Wel, het niveau was al zo goed dat zelfs de paardzet eigenlijk nauwelijks uitgelegd moest worden. Bijna alle kinderen konden de zet feilloos reproduceren. Zelfs dingen als coördinaten en promotie waren al duidelijk. Stap 1 zal dus echt maar in vogelvlucht overlopen worden want deze bende zal heel snel klaar zijn voor Stap 2. Knap :-)

Na de simultaan kregen de kinderen nog een kleine opdracht: alle witte stukken (zonder de pionnen) werden op de eerste rij geplaatst, maar niet op hun plaats. Bedoeling was dat de stukken zo snel mogelijk en enkel door gebruik van reglementaire zetten op hun juiste plaats terecht kwamen. En ook dat lukte al bijzonder vlot en heel snel bij alle jongens en meisjes, zonder één uitzondering.

Daarna volgden nog een drankje en een paar foto's, en het les(anderhalf-)uurtje was voorbij voor we het wisten. Ik denk dat de meeste kinderen enthousiast waren en dat we ze vrijwel allemaal volgend weekend zullen terugzien :-) Wat ook wel tof was dat was dat bijna alle ouders/grootouders ter plaatse bleven, de les bijwoonden en aandachtig meeluisterden. De lesgevers hebben alleszins van hun debuutles genoten en kijken uit naar de volgende sessie.

Afspraak dus volgende zondag 29 oktober om 11 uur in Het Looks. De week daarna (5 november) is Het Looks gesloten en zal er dus een weekje geen les zijn. Op zondag 12 november komen we terug samen voor de derde les.